Grijs is het nieuwe blond

Het verval slaat toe. Serieus. Had ik vroeger nog wel eens de illusie dat ik redelijk overweg kon met computers en alles wat daaraan hing, tegenwoordig echter krijg ik steeds vaker het gevoel dat we elkaars taal niet meer spreken. Zo heb ik onlangs bij mijn internetprovider een alles-in-een-pakket afgesloten en dientengevolge heb ik een nieuw modem gekregen. Bij het telefonisch afsluiten van e.e.a. had men mij verzekerd dat het installeren van dat modem een fluitje van een cent zou zijn en dat het slechts een kwestie was van het omzetten van een paar stekkertjes. Het jonge ding dat mij dit pakket aansmeerde zag daarbij waarschijnlijk uitbundig over het hoofd dat ze hier te maken had met wat in de media zo gezellig wordt betiteld als een vitale 50-plusser in de bloei van haar leven, maar wat in werkelijkheid natuurlijk niks anders is dan een jongbelegen bejaarde, bij wie het verval zich langzaam doch zeer geniepig steeds meer opdringt. Toen mij dat modem bezorgd werd, trok ik verwachtingsvol die doos open (voor de duidelijkheid: ik heb het nu over de verpakking van het modem, niet meer over dat jonge ding) en wierp aanvankelijk een achteloze blik op het A4’tje met instructies in de veronderstelling dat ik daarop een schemaatje zou aantreffen met een paar stekkertjes en aanwijzingen hoe deze aan te sluiten. Die achteloze blik echter bleek niet voldoende. Maar wat meer was: het meer zorgvuldig bestuderen van de geschreven instructies met daarin veel jargon bezorgden mij al ras vele tientallen jeukende bultjes. Ik besloot maar onmiddellijk te capituleren en belde mijn systeembeheerder en riep op hulpeloze toon zijn assistentie in. Gelukkig gaf hij daar vrij snel gehoor aan en eergisteravond heeft hij dat varkentje even gewassen. Mijn aanvankelijk enigszins gedeukte ego knapte er aanzienlijk van op toen ik constateerde dat zelfs hij er toch minimaal drie kwartier voor nodig had om het zaakje werkend te krijgen. Want behalve dat je de juiste stekkertjes in de juiste gaatjes diende te prikken, bleek het ook noodzakelijk dat bv. mijn printer opnieuw geïnstalleerd werd. Daar werd in die hele handleiding met geen woord over gerept.

En toen startte Jan gisteravond zijn laptop op. Ergens rechtsonder in zijn scherm verscheen een jengelende melding dat hij geen verbinding had met het netwerk. Met mijn opgepoetste ego dacht ik nog hem wel van dienst te kunnen zijn door zijn laptop weer te verenigen met het nieuwe netwerk. Dat was me zelfs – helemaal alleen! – tenslotte ook gelukt met mijn telefoon. Welk een desillusie wederom! Ik was gedwongen om opnieuw mijn nederlaag toe te geven en mailde maar weer eens naar de systeembeheerder en vroeg hem of het echt de bedoeling was dat ik een nieuw netwerk instelde op Jan zijn laptop? Hetgeen door hem bevestigend werd beantwoord. Typisch genoeg verkeerde ook hij kennelijk in de veronderstelling dat ik genoeg had aan deze mededeling. Ik realiseerde me te laat dat het medium e-mail in zoverre tekortschiet, dat bij het verzenden van mijn vraag de begeleidende wanhopige lichaamstaal achterwege was gebleven. Ware dat niet het geval geweest, dan had hij zijn reactie natuurlijk wel vergezeld doen gaan van enige uitleg, hoe zo’n netwerk dan daadwerkelijk in te stellen. Kennelijk wekte mijn in zijn ogen enigszins intelligente vraag bij hem de illusie dat ik wel van de hoed en de rand wist, terwijl de naakte waarheid echter was, dat ik amper van het bestaan van welke hoed dan ook wist. Na veel vruchteloos heen en weer geklik besloot ik er dus toch maar weer een schaamachtig mailtje aan te wagen. Waarna bleek dat het zó simpel was dat het in slechts één zin was uit te leggen … En dan staat er ook nog een tablet-pc op mijn verlanglijstje. Die systeembeheerder houdt zijn hart vast, vrees ik.

12 reacties op “Grijs is het nieuwe blond

  1. Ik lig gevloerd! Heb beeld en geluid Henny. Geweldig weer!

  2. Karen Jacobs schreef:

    ik ook hahaha geweldig!!!!!

  3. aptovenaar schreef:

    Ik had het zelf niet zo kunnen verwoorden !!
    GEWELDIG !!!

  4. neeltjespagina schreef:

    IK heb me suf gelachen. Veel plezier. Ik heb een Samsung galaxy tablet. En die is simpel. Heb alles op alles in kunnen stellen … netwerk … thuisnetwerk … compatibel met die van Will … helemaal zelf. Geeft hoop voor jou.

  5. Louise schreef:

    Wat een heerlijk verhaal!, je had echt schrijfster moeten worden.

  6. Nel Frölich schreef:

    hahaahahahaaha dit is echt van deze tijd super ! ben zo blij met dit soort verhalen dan voel ik mij toch sterker als ik lees dat jij ook zo handig bent !

  7. m schreef:

    het was voor jou niet leuk natuurlijk, maar zoals je het ons voorschotelt, smakelijk.

  8. Claudia Tuller schreef:

    Internet, telefonie en tv… (eigenlijk alles wat met een stekker werkt) het is allemaal heel leuk, als het maar direct doet wat het moet doen. Soms word het plug en play genoemd… nou, dat is dan toch niet zo moeilijk… plug en.. DONT play… helaas… waardeloos die gebruiksaanwijzingen. dan hebben ze tegewoordig het ook nog eens zo dat de gebruiksaanwijzing alleen online te vinden is… fijn voor al die personen die niet online (kunnen) zijn.
    Mooi verhaal weer Henny, fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit soort problemen.
    Helaas voor iedereen zeer herkenbaar.

  9. Lian schreef:

    Hahaha wanneer verschijnt je eerste boek???????? prachtig zoals je het opschrijft kan me er helemaal in vinden

  10. wiccajopie schreef:

    Henny,hoe later des te mooier is mijn reactie.
    Meid je kon het niet anders verwoorden ik leg dubbel
    Liefs Jopie

  11. creacj schreef:

    Schit-te-rend verhaal, Henny !

  12. Neeltje schreef:

    Kijk, dat geeft de burger moed! Zelfs de jongbelegen bejaarde. Whahahahahahahaha!!!! Ik kan weer verder.

Ik hoor graag wat je ervan vindt!

