Pink Ribbon 2012

Ik vraag me af: is Pink Ribbon ineens niet hip meer? Want zeg nou zelf, de afgelopen jaren leefde heel Nederland (misschien wel wereldwijd, daar heb ik niet zo’n zicht op) in gespannen verwachting naar de maand oktober als ware borstkanker een evenement als Sinterklaas in december. En dit jaar hoor ik vrijwel niks over Pink Ribbon en alles wat bij dat thema hoort. Vergeef mij m’n enigszins bruut cynisme, maar in de afgelopen jaren heb ik mij wel eens een beetje geërgerd aan de wijze waarop het thema op welhaast feestelijk commerciële toon uitgemolken werd. Grote posters, schreeuwende commercials op zowel radio als televisie, een het-mag-wat-kosten-glossy bij de boekhandel en als klap op de vuurpijl een het-mag-n0g-meer-kosten-gala op televisie dat z’n weerga niet kent. Tout bekend  en voor mij soms ook onbekend Nederland trok in haar beeldigste avondkleedje over de roze loper richting gala en daar werd dan onder veel trompetgeschal met een beetje goeie wil een mooi bedrag ingezameld voor de Stichting Pink Ribbon. Ik mag hopen dat al die glitter en glamour door iedereen belangeloos ter beschikking werd gesteld, want ik vroeg me altijd af of het geld dat zo’n duur gala ongetwijfeld moest kosten niet beter rechtstreeks kon worden overgemaakt naar Pink Ribbon? Maar keer op keer werd me verzekerd dat ik dat helemaal verkeerd zag en dat het doel de middelen heiligde. Dat geloof ik dan maar. Maar oké, het is ook nooit goed. Zoals gezegd: dit jaar hoor of zie ik niks. Nou ja, bijna niks. In een abri hier in het dorp heb ik welgeteld één poster gezien waarop de jaarlijkse glossy ten bate van Pink Ribbon werd aangeprezen. En dat is het dan wel. Verder heb ik niet gehoord dat welke bekende Nederlander dan ook een nieuw armbandje heeft ontworpen en ik zie lang zoveel acties niet als in de voorbijgaande jaren. En dan hoor ik iedereen bijna denken: ‘en jij dan?’ Beetje gelijk. Door een paar omstandigheden was ik zelf nogal aan de late kant met het ontwerpen en creëren van mijn jaarlijkse Pink Ribbon collectie en deze stond dan ook niet precies op 1 oktober online. Maar hij is er!

25% van de verkoopprijs zal worden afgedragen aan de Stichting Pink Ribbon en de verkoop loopt niet alleen gedurende de maand oktober, maar net als altijd gedurende het hele jaar, dus tot volgend jaar ergens in september. Dus wat dat betreft kan ik het mezelf best verkopen dat ik even een beetje later was dan 1 oktober. 😉 Hoe dan ook: allemaal even lekker tussen gaan snuffelen natuurlijk, want er zijn armbandjes, hangertjes, kettinkjes en oorbelletjes. Kortom: voor elk wat wils. En voordat je het weet is het weer Sinterklaas. En die wordt ook een jaartje ouder, dus waarom zou je die niet alvast een handje helpen door alvast HIER een cadeautje te kopen en tegelijkertijd het goede doel te steunen?

4 reacties op “Pink Ribbon 2012

  1. nicollie schreef:

    Misschien omdat laatst in het nieuws was dat bijna de hele opbrengst naar pink ribbon zelf gaat en weinig naar het goede doel? Its met geld en een strijkstok… 😉
    Mooie sieraden heb je gemaakt!
    Enne, je volgende blogje laat toch niet zo lang als deze op zich wachten he 😉 🙂

  2. fantasysyl schreef:

    Dat zijn weer prachtstukjes !!!
    Ga binnenkort even beslissen welke het gaat worden…
    En ja, je hebt wel gelijk…het is dit jaar wel erg stil rond de Pink Ribbon-hype, of mag ik dat niet zeggen: “hype” ?

    Dat “writers block” herken ik, helaas, maar het ontbreekt mij ook aan tijd…jij snapt me wel 😉

  3. Bernadine Lott schreef:

    Om het roze lintje ook in Nederland op de kaart te zetten werd in 2003 Stichting Pink Ribbon opgericht door Borstkanker Vereniging Nederland in samenwerking met Estée Lauder en The American Women’s Club in Den Haag. Stichting Pink Ribbon weet in samenwerking met haar partners, waaronder KWF Kankerbestrijding, het Nederlandse bedrijfsleven en vele particulieren, het roze lintje bekendheid te geven. Zo kleurt Nederland in de oktobermaand roze om aandacht te vragen voor borstkanker.

Ik hoor graag wat je ervan vindt!

